KulturaBg - logo

"ГЛЕДНИ ТОЧКИ" ОТВАРЯТ СРЕЩА ЗА РАЗГОВОР

               Две последователни събития в Художествена галерия „Христо Цокев“                 


Съвместната изложба „Гледни точки“ на Петринел Гочев, Рин Ямамура и Росина Пенчева ще бъде открита на 13 ноември от 18:00 ч. в Художествена галерия „Христо Цокев“, Габрово. 

Ден по-късно, на 14 ноември от 17:00 ч. отново в галерията ще се проведе среща-разговор с Петринел Гочев на тема „Художественият образ – основа на родова, гражданска и национална памет в света на изчезващите граници“. 

Събитията са част от проекта „Памет – минало, памет – настояще, памет – бъдеще“, осъществен от НЧ „Христо Смирненски 1949“ с финансовата подкрепа на Програма Култура 2015 на Община Габрово и партньорството на Драматичен театър „Рачо Стоянов“, Художествена галерия „Христо Цокев“ и Държавен архив – Габрово.

Изложбата „Гледни точки“ е вдъхновена от съвместната работа на тримата автори по постановката на габровския театър „Жана д‘Арк“. „Целта ни е да разкрием многообразието от възможни интерпретации по една тема, както и различните прочити на същата творческа тема“, допълват те.

В експозицията са включени работни макети на неконвенционалните костюми на героите, автор на които е Рин Ямамура. Когато за първи път ги вижда, актрисата Гергана Змийчарова (в ролята на Жана) емоционално споделя: “Част от екипа днес видя скиците и макетите за костюмите и сценографията на Рин. Да! Костюмите имат макети - обличат се, събличат се и са достойни за изложба! Вдъхновяващо и респектиращо преживяване! Завиждаме благородно на бъдещата ни публика!”.

Втората част на изложбата е посветена на оригиналните живописни платна на режисьора на спектакъла Петринел Гочев. Това е неговият дебют в Габрово като художник. Някои от сюжетите му са вдъхновени от образа на Жана д'Арк. Част от картините са с внушителните размери  200 х 260 см.


Третата гледна точка е на фотографа Росина Пенчева. В серия от снимки тя проследява целия процес по подготовката на спектакъла – актьорите във и извън образ, сцената преди и след, костюмите преди и по време на представлението и т.н. Рамките са изградени на базата на паралели и позволяват на зрителя да види две гледни точки в едно пространство.

Откриването ще бъде съпроводено от авторската музика на „Жана д‘Арк“ на композитора Ян Руменин.

На следващия ден от 17:00 ч. отново в галерията Петринел Гочев ви кани на среща-разговор на тема „Художественият образ – основа на родова, гражданска и национална памет в света на изчезващите граници“.

„Образците, на които се основава дискусията, са от областта на архитектурата, скулптурата, живописта и сценичните изкуства, създадени на територията на града. Габрово е място, в което историческите пластове се вплитат един в друг чрез изкуството на архитектурата и скулптурата.

Всяко време дава своя естетически отпечатък в градската среда. Тази специфична атмосфера изисква от нас да бъде съхранена и обогатена по един високохудожествен  обмислен начин. Отговорността е наша и на децата ни“, споделя Петринел Гочев.
Проектът „Памет – минало, памет – настояще, памет – бъдеще“, чиято идея е да обогати и осъвремени културния архив на Габрово, стартира през месец октомври с откриването на фото инсталацията „Паралели“, посветена на 70-годишнината на Драматичен театър „Рачо Стоянов“ и “155 години Габрово – град”. Тя представя творческата интерпретация на фотографа Росина Пенчева на архивни кадри от репертоара на театъра през годините, кореспондиращи с нейни снимки от работата й по постановките “Ромео и Жулиета” (2013 г.) и “Жана д’Арк” (2015 г.) на Петринел Гочев. Инсталацията все още може да бъде разгледана в пространството пред Регионална библиотека “Априлов – Палаузов”.

Събирането на снимковия материал за проекта е в резултат на задълбочено проучване на наличния архив, съвместно с Държавен архив – Габрово. Планира се с него да бъдат положени основите на дигитална онлайн галерия със свободен достъп, която ще може да бъде допълвана с още кадри от създаването на театъра до днес.

ЗА АВТОРИТЕ:
Петринел Гочев е художник и театрален режисьор. За него водещи на сцената са „страстта, човешкия вой, болката, копането до кръв под ноктите на търсене на смисъла да оцелееш... и разбира се, радостта от живота“. Има над 20 самостоятелни изложби и редица награди за изобразително изкуство и скулптура. В театъра работи от 1996 г., с известно прекъсване, до днес. Първият му спектакъл на габровска сцена (сезон 2004 – 2005 г.) е “Майстори” на Рачо Стоянов. Вторият – “Ромео и Жулиета” (сезон 2012 – 2013 г.), получи високото признание на театрална общност в страната и чужбина. Представлението му “Жана д’Арк” е продължение на творческата и педагогическата му работа с габровската трупа. Постановката беше изключително позитивно приета от критика и зрители и веднага след премиерата беше поканена на фестивали в страната и чужбина. За Петринел габровската трупа е от местата, от които не си тръгваш същия, и те вече не са онези, които си намерил.

Рин Ямамура е куклен сценограф и е японка. Живее в София от 2000 г. Това, което я довежда в България, е любовта към куклите и приключенският й дух, а това, което я задържа, е общият театрален език с българските режисьори като Катя Петрова и Петринел Гочев. Завършва НАТФИЗ, специалност „Сценография за куклен театър“ при проф. Майя Петрова (2006 г.). Получава награди и номинации "Икар" и "Аскеер". Световната огранизация на куклените театри УНИМА признава работата й за "Цар Шушумига" (по Константин Илиев) и Рин получава приз за "Най-добър дизайн на кукли" (Китай, 2012 г). Тя е автор на книгата "Азбука на любовта" (ИК "Жанет 45") и е художник на българската филмова продукция "Виктория", реж. Майя Виткова.

Росина Пенчева е фотограф. Родена е в Габрово. Серията й с кадри от постановката ,,Ромео и Жулиета’’ на габровския театър е първият й задълбочен опит в снимане зад кулисите. Следва и първа самостоятелна изложба – ,,Работно заглавие’’ (2014 г.), която показва творци и работния им процес, уловен в неговата неподправеност, голота и уникално несъвършенство. Росина е работила с Петринел Гочев по създаването на четири негови представления. Най-важното и емоционално събитие за нея до този момент е срещата й с носителя на "Пулицър" за фотожурналистика Едуард Кийтинг. Той я избира за участие в негов уоркшоп (2014 г., София), където тя обогатява и задълбочава разбиранията си за фотография. 
Сподели

Прочети още